Πώς αλλάζουν οι e-συναλλακτικές συνήθειες

(Πηγή άρθρου ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ)
Έρευνα ELTRUN: Οι χρεωστικές κάρτες πρώτες σε χρήση – Πόσοι ψάχνουν και
πόσοι αγοράζουν από e-shops
Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

Νέους αγοραστές, πιο ώριμους και πιο «ελληνοκεντρικούς» μετρά το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα το 2017, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα που πραγματοποίησε το ELTRUN. Υπολογίζεται πως το 2017 περίπου 3,5 εκατομμύρια Έλληνες αγόρασαν μέσω του Διαδικτύου προϊόντα/υπηρεσίες συνολικής αξίας 4,5-5 δισ. ευρώ από 4 δισ. ευρώ το 2016. Το σύνολο των επιχειρήσεων που αποτελούν το ψηφιακό κανάλι ανέρχονται στις 7.000, εκ των οποίων προέρχεται το 75% των online αγορών των Ελλήνων καταναλωτών. Για πρώτη φορά φέτος στην πρώτη θέση βρίσκονται οι χρεωστικές κάρτες (64% των online αγοραστών), στη δεύτερη θέση -από την πρώτη- είναι η αντικαταβολή (57%) και στην τρίτη οι πιστωτικές κάρτες (42%). Για πρώτη φορά επίσης εμφανίζεται το ψηφιακό ορτοφόλι με 17% (λόγω και των σχετικών πλέον προϊόντων από τις τράπεζες και τα ιδρύματα ηλεκτρονικών πληρωμών) και το PayPal με 9%. Επίσης εμφανής είναι η πολυκαναλική τάση. Οι Έλληνες online αγοραστές κάνουν το 50% των συνολικών φυσικών τους αγορών αφού ψάχνουν πρώτα online στις μηχανές αναζήτησης ή/και στις υπηρεσίες σύγκρισης τιμών. Ταυτόχρονα οι Έλληνες online καταναλωτές κάνουν το 20% των online αγορών τους αφού έχουν επισκεφθεί πρώτα το φυσικό κατάστημα. Οι online αγοραστές χρησιμοποιούν καθολικά (98%) το κινητό για είσοδο στο Διαδίκτυο και σαν βασική συσκευή για τις εμπορικές ψηφιακές συναλλαγές τους, όπως χρήση εφαρμογών για αναζήτηση προσφορών (93%), αναζήτηση τιμών, ενώ βρίσκονται στο φυσικό κατάστημα (65%), χρήση mobile εφαρμογών των εταιρειών (34%) και ηλεκτρονική τραπεζική (21%). Ο κύριος λόγος για τις online αγορές είναι οι χαμηλές τιμές και προσφορές, αφού οι καταναλωτές ανέφεραν την εύρεση καλύτερων τιμών (75%), την άμεση σύγκριση προϊόντων -κυρίως τιμή και χαρακτηριστικά- (52%) και την ευκολία στην εύρεση νέων προσφορών (41%). Οι δεύτερος λόγος αφορά την προϊοντική γκάμα, αφού ανέφεραν την εύρεση προϊόντων που δεν υπάρχουν σε φυσικά καταστήματα (47%), την ύπαρξη μεγαλύτερης ποικιλίας προϊόντων (38%) και την ευκολία στην εύρεση προϊόντων από το εξωτερικό (37%). Η εμπιστοσύνη στο online κατάστημα αφορά τον ασφαλή τρόπο πληρωμής μέσω γνωστού φορέα (46%), τις χαμηλές τιμές και προσφορές (42%), την ταχύτητα και ευκολία στην πλοήγηση (37%), τους ξεκάθαρους όρους χρήσης (35%), τις καλές κριτικές σε blogs/forums κ.λπ. (32%), την ευχρηστία του site (29%) και τη σωστή εξυπηρέτηση (27%). Σύμφωνα με το ELTRUN είναι ξεκάθαρο πόσο σημαντική είναι η πιστοποίηση (Trustmark) που προσφέρει ο GRECA (ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου). Το 2017 προστέθηκαν νέοι αγοραστές, αφού 2 στους 10 ξεκίνησαν τις διαδικτυακές αγορές τους φέτος, γεγονός που σχετίζεται με τη σχετική αυξητική τάση που ξεκίνησε από τα capital controls αλλά και τη μεγάλη πλέον γκάμα των ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων με ολοκληρωμένες υπηρεσίες και σωστή εξυπηρέτηση. Πλέον το 31% πραγματοποιεί μία στις δύο συνολικές αγορές του μέσω Internet (από 29% το 2016 και 25% το 2015). 7 στους 10 online καταναλωτές πραγματοποιούν πάνω από το 80% των online αγορών τους σε ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα (από 6 στους 10 το 2016 και 5 στους 10 το 2015).

Mobile office stock exchange market trading, statistics accounting, financial development and banking business concept: tablet PC with stock market app, bar chart and pie diagram isolated on white

Αυτοί οι τρεις παράγοντες συνέβαλαν στην ανοδική πορεία του ηλεκτρονικού εμπορίου το 2017, τάση που αναμένεται να συνεχισθεί και το 2018 αφού 38% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι θα αυξήσει τη συνολική αξία των online αγορών του σε σχέση με το 2017, ενώ μόλις 20% δήλωσε ότι θα τη μειώσει. Οι κορυφαίες κατηγορίες online αγορών είναι ταξιδιωτικές υπηρεσίες (83%), διαμονή σε καταλύματα (72%), εξαρτήματα και περιφερειακός εξοπλισμός (67%), εισιτήρια σε εκδηλώσεις (66%), ένδυση/υπόδηση (61%), παραγγελία έτοιμου φαγητού (59%), βιβλία (49%), ηλεκτρονικές συσκευές (47%), προϊόντα προσωπικής φροντίδας (45%) και βιταμίνες/συμπληρώματα διατροφής (41%). Οι τρεις κατηγορίες όπου ξοδεύτηκαν τα περισσότερα χρήματα είναι: ταξιδιωτικές υπηρεσίες, καταλύματα και εισιτήρια. Οι κατηγορίες όπου πραγματοποιήθηκαν οι περισσότερες παραγγελίες είναι: εισιτήρια, έτοιμο φαγητό και ταξιδιωτικές υπηρεσίες. Οι κατηγορίες με τη μεγαλύτερη αύξηση online αγορών είναι: έτοιμο φαγητό, εισιτήρια και βιταμίνες/συμπληρώματα διατροφής.

ΛΕΤΤΑ ΚΑΛΑΜΑΡΑ